(...) Akkurat som vanskeligheten i astronomien besto i å løsrive seg fra jordens følelse av ubevegelighet og fra en tilsvarende følelse av planetenes bevegelse, så består også for historievitenskapen vanskeligheten ved å anerkjenne personens underordning under rommets, tidens og årsakenes lover i dette å løse seg fra den umiddelbare følelse av uavhengighet av ens egen person. Men akkurat som i astronomien erklærte den nye oppfatning: “Det er sant at vi ikke er klar over vår avhengighet, men ved å innrømme vår frie vilje blir det absurd, for ved å innrømme vår avhengighet av den ytre verden av tid og av årsak kommer vi til lovene,” så lyder også i historien den nye oppfatning: “Det er sant at vi ikke er klar over vår uavhengighet, men det blir meningsløst; hvis vi underordner vår avhengighet av omverdenen, underordner tid og årsaker. Da kommer vi til lovene”. I første tilfelle var det nødvendig å avstå fra bevisstheten om en uvirkelig ubevegelighet i rommet og anerkjenne en bevegelse som vi ikke følte; i den foreliggende sak er det på samme måte nødvendig å gi avkall på en frihet som ikke eksisterer og anerkjenne en avhengighet som vi ikke vet noe om. (...)

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sist sett

KjerstiHarald KPiippokattaKarin BergHilde VrangsagenTanteMamieBjørg RistvedtIngunn SRisRosOgKlagingStig TKirsten LundTove Obrestad WøienLailaBjørg Marit TinholtEvaMarianneNJulie StensethMorten MüllerHeidi HoltanHelena EHenrik  Holtvedt AndersenTonje-Elisabeth StørkersenHilde H HelsethBerretMariaHåvard EngeFarfalleCathrine PedersenDemeterEivind  VaksvikLars Johann MiljealpakkaRune U. FurbergEster SEllen E. MartolTone Maria JonassenGodemineToveCarolineBjørg L.Tone Norenberg