2014
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Denne boken henvender seg først og fremst til bachelorstudenter i vernepleie og tar for seg den sosialfaglige delen av vernepleie.Vernepleie er et ungt fag, og forfatterne ønsker å bidra til fagutvikling ved å presentere nye fagbegreper og videreutvikle etablerte modeller og arbeidsformer.Her synliggjøres vernepleiefaglig praksis overfor voksne personer med funksjonsnedsettelser som psykisk utviklingshemning, døvblindhet, multifunksjonshemming, alvorlig psykisk lidelse, rusvansker og autisme, med særlig fokus på hverdagsliv. Hjelp til funksjon og mestring, selvstendighet og deltakelse kan like gjerne handle om å bidra til å endre folks omgivelser som å utvikle det de selv kan og klarer. Forfatterne viser at vernepleie krever både generell fagkunnskap, ferdigheter i kunnskapsutvikling, analytisk evne, faglig skjønn og kritisk refleksjon.Boken er pedagogisk bygget opp, med spesifiserte læringsmål til hvert kapittel. Utfordrende teori gjøres tilgjengelig og lettfattelig gjennom praksisnære fortellinger. Foruten redaktørene er bokens bidragsytere Leif Kåre Fjelde, Kirsten Kvitvær Leidland, Lars-Ove Nordnes, Jan Christian Olsen, Dagrunn Sømme og Nina Thorbjørnsen.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2011
Format Heftet
ISBN13 9788215017990
EAN 9788215017990
Språk Bokmål
Sider 325
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket