Spilletid

norsk platebransjes historie i 100 år

av (forfatter).

Macta forl. 2007 Heftet

4 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Egils eksemplar av Spilletid - norsk platebransjes historie i 100 år

Lesetilstand

Ingen lesetilstand

Hylle

Ingen hylle

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra forlaget

I denne boken forteller forfatteren om norsk platebransje gjennom de første hundre år, fra den spede begynnelsen frem til dagens millionindustri - fra Jens Book-Jenssen og Alf Prøysen til a-ha, Sissel Kyrkjebø og dagens eksplosjon av norsk musikkproduksjon. Mye av historien er fortalt gjennom intervjuer med personer som selv var tilstede. Med litteraturliste og register.

Bokdetaljer

Forlag Macta forl.

Utgivelsesår 2007

Format Heftet

ISBN13 9788299747103

EAN 9788299747103

Språk Bokmål

Sider 511

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Mye i denne boka er bra som en dokumentasjon av norsk platebransje. Så skal det sies at boka er 500 sider lang, og at det etter hvert blir tøft å komme seg gjennom. Lesbarheten trekkes ned av svært mange navn på selskaper og organisasjoner. De har navn som Fono, Tono, Gramo, Norske Gram, Polygram, Gramart - det er også filialer av utenlandske selskaper, og gjennom konkurser og oppkjøp blir jeg ikke veldig mye klokere på hva som er hva. Den neste som skal skrive noe lignende må definitivt forklare selskaper og organisasjoner i en figur.

En annen ting man kan diskutere, er det utelukkende markedsstyrte synet på musikk som kommer fram i boka. Hvis det selger er det bra, hvis det ikke selger er det ikke bra. Selvfølgelig er det forståelig at platebransjen tenker slik, for de må jo tjene penger for å eksistere. Men bak satsningene ligger det naturligvis teft for at artister ingen har hørt om, kommer til å selge bra. Hva er det som gjør at noen kan høre en framtidig storselger etter minutter? Det er riktignok svært mange ganger at platefolkene har tatt feil også. Jeg mener at boka fortaper seg litt i navn og detaljer og mangler noe på å gi innsikt i platebransje.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket