Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Denne boka er et bidrag til kunnskapsgrunnlaget vi anvender for å forstå og forbedre skoler og andre utdanningsorganisasjoner. Forfatteren gir en oversikt over de viktigste retningene innen organisasjon og ledelse, hvordan de kan forstås vitenskapsteoretisk og idéhistorisk, og hvilken innvirkning retningene har på skole og utdanning. Boka belyser også hva som kjennetegner god praksis, hvilke dilemmaer og motsetninger som kan oppstå når ideer om styring og kontroll møter skolers og læreres forventninger om lokal frihet, og hvordan vi kan arbeide for at skoler skal bli best mulig for skoleledere, lærere og elever. Teksten er dermed en framstilling av organisasjon og ledelse som ikke bare presenterer teorier, men også setter dem i et skole- og utdanningsperspektiv og drøfter deres mulige innvirkning på praksis. Boka er skrevet for ledere, lærere, studenter, forskere og andre som ønsker å forstå og forbedre skole og utdanning og andre virksomheter der kunnskap og læring er sentralt. Her kan du bla i et utdrag av boka https://issuu.com/fagbokforlaget/docs/skolen?=10085375/35750130 Eirik J. Irgens er professor i utdanningsledelse ved NTNU med doktorgrad i organisasjonsendring fra Copenhagen Business School, hovedfag i pedagogikk fra Universitetet i Trondheim og Master in Education fra University of California. Irgens har arbeidet som lærer, med skoleutvikling, som opplæringsleder i industrien og med organisasjons- og lederutvikling i privat og offentlig sektor. Ikke siden Per Dalins bøker om skoleutvikling på 1970- og 1980-tallet har det blitt gitt ut faglitteratur som har som intensjon å gi denne typen samlende kunnskapsoversikt om organisasjon og ledelse i relasjon til skole. (Knut Roald, Høgskulen i Sogn og Fjordane)
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2016
Format Heftet
ISBN13 9788245016086
EAN 9788245016086
Språk Bokmål
Sider 375
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket