Viser 1 til 2 av 2 omtaler

Når forfatteren tar oss med inn i hode på Rinnan og lar oss se hendelsene fra hans synsvinkel så har Frobenius alt tatt et valg. Han har valgt å menneskeliggjøre den historiske karakteren Rinnan, som i samtiden og ettertiden har blitt sett på som legemliggjørelsen av ondskap og vært et symbol på brutaliteten under okkupasjonen. Siden Rinnans indre monolog i Frobenius penn aldri kan være annet en en spekulasjon, så må en se hele denne skildringen av Rinnans tanker som Frobenius forsøk på å skildre hva som driver mennesket til onde gjerninger. Han kan observer hva Rinnan gjør gjennom å studere kildematerialet men skrittet videre inn i hodet på Rinnan hviler i stor grad på Frobenius syn på menneske og hvordan vi kan ende opp med å gjøre de værste handlinger.

Om en ser forbi disse betraktningene og bare ser på boken som en roman, så er det en spennende historie som er godt fortalt. Men å lese det som bare en roman frikoblet fra den historiske konteksten er umulig. Derfor må en ta et standpunkt knyttet til det fortellertekniske grepet med å la historien utspille seg i Rinnans hode. De gangene jeg føler det skurrer mest så er det rundt de mer filosofiske tankene inne i Rinnans hode. Når tankene er tettere knyttet opp mot ytre handling svelger jeg det lettere.

Godt sagt! (0) Varsle Svar
Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sist sett

Berit RStig TmarvikkisLilleviElin Katrine NilssenBerretMariaKirsten LundTanteMamieRufsetufsaBeathe SolbergPiippokattaJulie StensethDaffy EnglundGitte FurusethEline StenersenEllen E. MartolEli HagelundHeidiIngvild SAnn-ElinStine AskeLars MæhlumKari FredriksenLinda NyrudAnniken RøilLailaTarjeiStein KippersundAnneWangStine SevilhaugHarald KAnne-Stine Ruud HusevågElisabeth SveeHenrik  Holtvedt AndersenTatiana WesserlingTine SundalHarald AndersenFrode Øglænd  MalminSynnøve H HoelHeidi L