Det å opphøye normkritikk til en norm i seg selv, er
selvfølgelig et paradoks, og erfaringene fra Sverige viser
at normkritikk i prinsippet bare er en ny politisk ideologi,
godt plassert på ytterste venstrefløy, som under ønsket om
å beskytte enkelte minoriteter krever den totale kontroll
med hva barn og ungdom lærer på skolen.
Denne ideologien er det umulig å kritisere, ettersom den
hevder å forkynne sannheten. Hvilket igjen er et paradoks
ettersom det er den fullstendige relativismen som står
i sentrum.
Normkritikkens sannhet er at fraværet av enhver norm
angående kjønn og seksualetikk er det beste for mennesket.
Hvilket jo er en norm i seg selv.
MDG ønsker at lærere skal undervises i normkritikk og at
normkritikk skal inkluderes i alle læreplanene
i grunn- og videregående skole.
At MDG mener at normkritikk er spesielt relevant for faget
KRLE, er interessant, ettersom det betyr at
når man underviser i kristen tro, skal man samtidig lære
elevene at vi som samfunn tar avstand fra de normene
denne troen lærer oss.
(fra introduksjon hos forlaget:
Du skal ikke ha andre normer enn normløsheten )
Reell diskriminering er i dag uakseptabelt.
Ett eller annet sted på veien gikk imidlertid denne kampen
over fra å være en rettmessig reform til å bli et maktmisbruk
overfor majoriteten med et tradisjonelt syn på samliv.
Hvordan hadde det seg at folk en dag våknet opp og så at de
kunne bli [retts]forfulgt for å hevde ting de fleste anså som
selvfølgeligheter bare én generasjon i forveien?
Det som har pågått, er et identitetspolitisk kupp, der
store omveltninger er forsøkt gjennomført uten nevneverdig
politisk debatt.
( fra kommentar )
( innlegg av Kjell Skartveit )