Selv om det er ei tynn bok, er den slitsom nok å lese. Ikke fordi den er dårlig, men fordi stresset og presset som butikkansatt er så godt skildret. Paller som skal pakkes opp og ned, og sendes tilbake til hovedkvarteret. Stadige direktiver fra ledelsen, hele tiden nye kolleger, ubetalt overtid og så videre. Målstyringen og overvåkningen i moderne butikkdrift ga i alle fall meg svettetokter.
Mersalget plager forfatteren mest. Mersalg er å selge kunden noe han ikke hadde tenkt å kjøpe før han gikk inn i butikken, og alle bransjer gjør det hele tiden.
Mersalget i butikken styres fra Nille-ledelsen, og administreres i butikken av bokens hovedperson: Britt. Hun er butikksjef, og lever for å slå de andre Nille-butikkene ned i støvlene i konkurransen om å selge mest av kampanjevarer.
Britt er like magnetisk som den mest minneverdige sjefen du har hatt: Blid, støttende, hardtarbeidende, smart, streng, innsmigrende, oppfarende, lett uforutsigbar, målrettet og hundre prosent dedikert til oppgaven. Som er å selge, selge, selge.
Mersalgsdronningen er et velskrevet dokument fra livet bak kassen, mer undrende enn utleverende. De utmattende passasjene fra Nille-kassen brytes opp av historien om hvordan moderne varehandel tok form, med eksempler fra Walmart og McDonald's veksthistorier.
Handleturen til Nille blir aldri den samme igjen etter å ha lest denne boken...Gylver kombinerer egne opplevelser som ansatt i en Nille-butikk med forskningsrapporter og fagartikler om utviklingen i varehandelen, forbrukssamfunnet og lavpriskjedenes salgstriks for å få deg til å handle mer - mens du selv tror at du faktisk har spart penger. Det som fenger mest er humoren når Gylver skildrer sjefen, kollegaer og kunder. Det er ikke sjelden at en må smile bredt av hennes skildringer. Denne boken føyer seg inn i rekken av fagbøker som formidler fagkunnksap på en lett og ledig måte. Slike bøker har uten tvil underholdningsverdi; de kan nærmest leses som en roman. Særlig i forjulstiden kan denne boken være fin å lese i.