Har tatt en wisc test av datteren min og fått konstatert at hun er i kategorien evnerik. Det gir blandete følelser og påvirker selvfølgelig måte jeg leser boken på. Det er også først og fremst derfor jeg leser den. Boken er i første grad rettet mot skole og undervisning, men påpeker alikevel mange mer generelle ting. Et eksempel jeg bet meg merke i var: "Han kommenterte gjerne lærerens undervisningsmetoder, med det formål å hjelpe. Læreren tok dette som kritikk fra eleven og det ble etter hvert sendt bekymringsmelding."
Boken tar også opp et mye "videre" tema enn læring i og med at den så vidt kommer innom det at barna som er evnerike kan oppfatte seg selv som "rare" og "anderledes" fordi de ikke er i et sosialt miljø som "speiler" barnet. Spennende, men smal bok.
God innføring om evnerike barn. Boka er spesielt nyttige for lærere og foreldre til evnerike barn. Den kunne imidlertid hatt godt av en språkvask.