Forfatterne av denne boken gir mange gode begrunnelser på hvorfor de ikke kan omfavne den kalvinistiske lære, og påpeker hvordan den både er logisk- og bibelsk uholdbar. Forfatterne bruker god tid på å vise til kalvinistenes syn rundt Guds suverenitet, fri vilje og spørsmålet om utvelgelse, kanskje de mest omstridte i den kalvinistiske lære. De klarer å gå fram på en måte som ikke er altfor innviklet, selv om det innimellom grenser til det, men de klarer allikevel å holde det filosofiske aspektet på et forståelig plan samtidig som de på en god måte viser til de bibelske aspektene ved teologien. Forfatterne Walls og Dongell gir også innblikk i hvordan prominente kalvinister blander definisjoner og ofte motsier seg selv, eller tar en mer ikke-kalvinistisk vinkling uten å kanskje være helt klar over det, mens de samtidig unngår å svare på de problemstillingene som oppstår for kalvinismen på de andre områdene når de først er inne på et spesifikt område, som f.eks. det ondes problem.
Boken var en god innføring i hvorfor man ikke bør omfavne kalvinismen, men jeg savnet en mer systematisk gjennomgang av litt flere bibelsteder som kalvinister bruker for å forsvare læren sin, selv om forfatterne på noen områder tar for seg dette. Jeg likte spesielt deres gjennomgang av et av favoritt skriftavsnittene til kalvinister i Rom 9:11-12, 16, 18 og 21, hvor forfatterne tar for seg hele konteksten i fra begynnelsen av kap.9 og til kap.11. Da kan man se at det ikke er snakk om determinisme i kalvinistisk forstand. Kalvinister må også ta stilling til hva slags type determinisme de tror på, er det ”hard determnisme”, ”liberal determinisme” eller ”myk determinisme” som forfatterne kategoriserer det. De fleste, slik jeg forstod det heller mot det ”harde”, men innimellom ser man at de også kan mykne opp litt uten å kanskje være bevisst det selv. Walls og Dongnell tar også fram anklagen kalvinister retter mot ikke-kalvinister rundt dette med frelsesvisshet og vender det mot dem selv istedenfor og hvilket problem det kan forårsake i deres rekker.
Det var mye spennende i denne boken, som kan anbefales for alle som ønsker å se kalvinismen fra et litt annet og sunnere perspektiv. Kanskje går det opp noen lys? Jeg kjenner flere kalvinister og jeg ser på dem som oppriktige troende som er glad i Guds Ord, men kanskje noen begynner å innse at TULIP’en ikke holder helt mål?