I den første delen av boka går Mailer sterkt inn for å forklare sammenhengen mellom kunst, erotikk og rusmidler hos den unge Picasso, men også hvordan en langvarig depresjon førte maleren inn i den berømte «blå» perioden. Selv om Picasso viser enorm viljestyrke, kan enkelte skjellsettende episoder, som en venns selvmord, føre til radikale endringer i malerstilen.
Seinere tar Mailer for seg hvordan Picasso og Braque introduserte kubismen 1907-11. Nesten alle de 48 fargeillustrasjonene har kubismen som motiv.
Mailer fyrer på med klart subjektive vurderinger av Picasso og hans omgangskrets. Heldigvis har han vett nok til å balansere disse med fyldige utdrag fra andre forfattere, ikke minst Picassos første samboer, Fernande Olivier. Han har ikke særlig sans for det amerikanske søskenparet Leo og Gertrude Stein. Likevel siterer ham Gertrude Stein flittig, ikke minst fra den vittige, men upålitelige «Alice B. Toklas' sjølvbiografi» (Skald 2018).