Zanzibar-Olsen

norsk trelasthandel i Øst-Afrika 1895-1925

Fagbokforlaget 2008 Heftet

Boka handler om Oscar Christian August Olsen som reiste fra Halden til Zanzibar for å selge trelast. Den beskriver hvordan Norway East Africa Trading Company blei oppretta, og hvordan Olsen tilbrakte 23 år på Zanzibar som agent for norsk trelast.

Dette er historien om kaptein Oscar Christian August Olsen, kjent i sin hjemby Halden som Zanzibar-Olsen. I 1895 førte han skipet «Lärkan» fra Halden til Zanzibar, lastet med trelast fra Saugbrugsforeningen. Vel fremme ble lasten solgt til den indisk-zanzibariske mellommannen Muhammad Juma en hel skare med bærere måtte til for å bære sølvrupiene til banken. Det ble opptakten til et norsk handelseventyr i Øst-Afrika, og til et nytt liv for Zanzibar-Olsen. Det ble opprettet et selskap som fikk navnet Norway East Africa Trading Company, og Olsen ble agent på Zanzibar. De neste 23 årene tilbrakte han på øyen der han etter hvert ble en del av det europeiske miljøet.
Zanzibar-Olsen er historien om norsk entreprenørskap i de nye koloniene i Afrika, om dramatiske reiser og sist, men ikke minst: om norsk deltakelse i den europeiske koloniseringen av verden.
Anne K. Bang er forsker og ansatt ved Unifob global ved Universitetet i Bergen. Hun har arbeidet med islam i området rundt Det indiske havet, og har publisert både bøker og artikler om emnet. Hun er også skjønnlitterær forfatter og har utgitt tre romaner og en essaysamling.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2008