Omtale fra forlaget
Ytringsklimaet i en organisasjon er avgjørende for hvordan ledere og medarbeidere utveksler kunnskap og ideer og hvordan de gir hverandre støtte og motstand på jobb. Denne boken gir en systematisk innføring i hva som kjennetegner et godt ytringsklima. Forfatteren gir eksempler fra ulike profesjoner og bransjer. De drøftes i lys av filosofiske og psykologiske bidrag til organisasjonsteori. Boken har et styrkebasert perspektiv på samarbeid i organisasjoner. Den formidler historier om ytringsklima slik det kan være på sitt beste, med illustrasjoner både fra privat og offentlig arbeidsliv. Dette er andre utgave av boken. Den inneholder fem nye kapitler. Et av dem tar for seg hvordan ytringsklima kan gjøres til tema for prosjektoppgaver ved høyskoler og universiteter. Blant temaene som behandles er: - psykologisk trygghet - tilskuereffekten - bekreftelsesfellen - sinne på jobben - filosofisk førstehjelp - ytringsetikk - digitale dilemmaer - flørting - ytringsfrihet og ytringsansvar - moralsk nøytralisering - varsling - best på ytringsklima En grunntanke i boken er at systematisk arbeid med organisasjonens ytringsklima kan forebygge vonde og vanskelige varslingssaker: Hvis det er normalt å yte skapende motstand i hverdagen, er sjansene mindre for at kritikkverdige forhold får utvikle seg. Målgruppen er studenter innen hele bredden av profesjonsutdanninger. Boken er også relevant for ledere og medarbeidere som etterspør kunnskap om ytringsklima på jobb.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2022
Format Heftet
ISBN13 9788202760779
EAN 9788202760779
Språk Bokmål
Sider 194
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket