Omtale fra forlaget
Førskolelærerens arbeid innebærer stadige valgsituasjoner, og svært mange av valgene har etiske implikasjoner. Denne boken stimulerer og bevisstgjør førskolelærerens yrkesetiske kompetanse. Samfunnsendringer som fører til økt mangfold, en ny barnehagelov og en revidert rammeplan for barnehagen medfører krav og oppgaver som er knyttet til verdier og etiske betraktninger. Barnehageloven § 2 om barnehagens innhold og § 3 om barns rett til medvirkning har synliggjort yrkesetiske utfordringer som krever høy grad av faglig og etisk kompetanse. Førskolelærerens holdninger og verdier synliggjøres i samspillet gjennom væremåte og i møte med barn. Daglig stilles de som arbeider i barnehage overfor valg mellom ulike verdier. Kunnskap om etiske perspektiver kan bidra til å styrke eget verdigrunnlag. Boken gjengir praksisfortellinger og skisserer problemstillinger som kan brukes som bakgrunn for drøfting og refleksjon, og utfordrer på den måten førskolelærerens holdninger og handlinger. Kristin Rydjord Tholin er førstelektor ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Vestfold, og har publisert fagartikler og bidratt i bøker om førskolelæreryrket og førskolelærerutdanning.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2008
Format Heftet
ISBN13 9788245006162
EAN 9788245006162
Språk Bokmål
Sider 154
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket