Yijing

forandringens bok

av (gjendikter).

Gyldendal 2002 Innbundet

Dette er Kinas eldste bok og regnes blant de viktigste verkene innen både den konfutsianske og den daoistiske tradisjonen. Den eldste delen er en 2800 gammel spådomsbok, senere kommentarer og tillegg har gjort boka til en visdomsbok og filosofisk tekst som mener å finne systematiske sammenhenger mellom de gamle hexagram- og linjesymbolene og alle hendelser i den fysiske verden. Med denne utgaven foreligger for første gang hele boken på norsk, oversatt direkte fra den overleverte kinesiske teksten. Har litteraturliste og navneregister.

Yijing .; eller Forandringene .; er Kinas eldste bok og regnes blant de viktigste verkene innen både den konfutsianske og den daoistiske tradisjonen. Et "must" for alle som er interessert i spådomskunst, gamle, spennende skrifter og ikke-vestlig filosofi. Yijing har påvirket kinesisk tenkning i over to og et halvt tusen år, og i løpet av de siste 50 årene har den blitt en kultbok i Vesten. Med denne utgaven foreligger for første gang hele verket på norsk, oversatt fra den overleverte kinesiske teksten. Den eldste delen av Forandringene er en 2800 år gammel spådomsbok. Senere kommentarer og tillegg gjorde Forandringene til en visdomsbok og filosofisk tekst som mener å finne systematiske sammenhenger mellom de gamle hexagram- og linjesymbolene og alle hendelser i den fysiske verden. Den norske utgaven er utstyrt med de 64 hexagrammene og deres kinesiske navn i kalligrafert form. Boken inneholder også en fyldig innledning av oversetteren, illustrasjoner fra den kinesiske Yijing-tradisjonen og kart over det gamle Kina. Et "must" for alle som er interessert i spådomskunst, ikke-vestlig filosofi og den tre tusen år gamle kinesiske kulturarven. Forandringene er oversatt av Ole Bjørn Rongen (f. 1946). Rongen er utdannet sinolog med studier bl.a. i New York og Shanghai. Han har tidligere oversatt de klassiske konfutsianske tekstene (Konfutse og Mengzi, Middelvegen og Den store læra) til norsk, og underviser i journalistikk ved Høgskolen i Stavanger.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205300767