Xantippe, min kjære

historisk roman

Alpha forl. 2012 Innbundet

En stille fortelling om fortiden. Ofte spør man: Hvorfor drikker Jeppe? I denne boken stilles spørsmålet: Hvorfor er Xantippe så sint? Her er det flere mulige svar, for hvordan var egentlig livet for kvinner i vårt tidligste demokrati. Hva tenkte en hustru da hennes mann, filosofen Sokrates, måtte tømme giftbegeret i år 399 f. Kr? Slik begynner romanen som følger Xantippe gjennom det første døgnet etter at dommen har falt: "Xantippe, min kjære. Jeg går til Agora. Spaserer omkring på markedet en tid." Det var noen uker siden han sa det. Nå satt han fengslet. Xantippe hadde nettopp vært hos ham. Sett med egne øyne hvordan athenerne ville ham vondt. Hun ble sendt vekk. Han ville ikke ha henne der. Han ville ikke ha noen kvinner der. Sokrates ville dø i stillhet og under sin egen styring. Mens hans kone ventet på at skjebnen skulle innhente ham, satt hun i hjemmet deres og lot minnene slippe til.

Forlag Alpha forl.

Genre Historisk litteratur