Wonderland

om Bjørn Båsens kunst

av (forfatter) og Bjørn Båsen (illustratør).

Kalliope kunstbøker 2020 Innbundet

Wonderland er den første monografien om kunstneren Bjørn Båsen (f. 1981) fra Eggedal. Han arbeider med maleri, grafikk og installasjoner og er en fremragende håndverker i den store, europeiske tradisjonen. Eggedal er selve eventyrlandet i norsk kunsthistorie, det var her Kittelsen fant sine motiver. Båsen gjør som Askeladden; han plukker opp sivilisasjonens etterlatenskaper. Han trekkes mot forfall og sammenbrudd, og dyrker skjønnheten i rokokko møbler og gammelt porselen. Opp av historiens ruiner stiger en ny og forunderlig verden. Men uhyggen truer like under overflaten. En raffinert lek med mørkets krefter. Dommedag har har aldri vært så forørende. Inspirasjonen henter Båsen fra dekadansens romaner, science fiction og nyere, visuell kultur. Boken er bygget opp om ulike tema som Eggedal, Øyet, Dekadanse, Wonderland og Det uhyggelige.

Parallell tittel Wonderland

Forlag Kalliope kunstbøker