War Horse. Michael Morpurgo

Egmont Books (UK) 2006 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Egmont Books (UK)

Utgivelsesår 2006

Format Paperback

Warhorse er skrevet av Michael Morpurgo og er faktisk en barnebok som formidler krigens redsler fra første verdenskrig SETT GJENNOM ØYNENE TIL EN HEST. Hvordan er det da? Tror det er en genistrek siden det er barn som skal lese den. Jeg syns den var fin og spennende, ble fascinert av hvor mange steder hesten reiste. Et bilde har satt seg fast; når hesten står midt i ingenmannsland mellom skyttergravene på hver side, og de som er fiender senker guarden og heiser det hvite flagget for å sammen hjelpe hesten og bli enige om hva som skal skje med den. Et enkelt bilde på krigens meningsløshet. "Kan det vara så svårt att læra att människan, det er vi?"

They fight a war and they don't know what for. Isn't that crazy?How can one man kill another and not really know the reason why he does it, except that the other man wars a different colour uniform and speaks another language?

We have shown them that any problem can be solved between people if only they can trust each other. That is all it needs, no?