Omtale fra forlaget
Denne boken gir en innføring i vurdering av språkferdigheter. Målgruppen er lærere, lærerstudenter, prøveutviklere og språkforskere som ønsker å lære mer om de faglige prinsippene som ligger til grunn for utvikling og bruk av språkprøver. Sentrale begreper knyttes til praksis: Hvordan kan man lage en god prøve? Hvordan kan man sikre en riktig og rettferdig bedømming? Boken inneholder eksempler fra ulike typer språkprøver i Norge. En målsetning med boken er å øke bevisstheten om at språkprøver kan bli misbrukt. Like viktig som kvaliteten på prøver, er at prøveresultatene brukes på en riktig og rettferdig måte. Forfatterne fokuserer på hvordan språkprøver brukes i opplæring og utdanning av barn og voksne, i arbeidsmarkedet og i integreringsfeltet. Boken presenterer norsk og internasjonal forskning på feltet og passer som pensumbok på ulike språkemner, særlig innenfor feltet andrespråkslæring og -undervisning. Cecilie Hamnes Carlsen er professor i andrespråkslingvistikk ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har doktorgrad i vurdering av språkferdigheter og har i en årrekke jobbet med utvikling av norskprøver for voksne innvandrere. Hun har også jobbet med utvikling av prøver for barn og unge innlærere. Eli Moe har bakgrunn som lektor i videregående skole. Hun har i mange år arbeidet med språkprøver for ulike aldersgrupper. Ved Institutt for fremmedspråk, Universitetet i Bergen, leder hun arbeidet med nasjonale prøver i engelsk for 5. og 8. trinn, og hos Kompetanse Norge arbeider hun med prøver i norsk for voksne innvandrere.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2019
Format Heftet
ISBN13 9788245025095
EAN 9788245025095
Språk Bokmål
Sider 296
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket