Voldtekten av Palestina

britenes store svik mot jødene

av (forfatter), Med Israel for fred (utgiver) og Bertil Knudsen (oversetter).

MIFF forlag 2018 Heftet

Voldtekten av Palestina beskriver hvordan britene intenst motarbeidet hva de selv hadde lovet, og Folkeforbundet hadde gitt dem i oppdrag å realisere - opprettelsen av et nasjonalhjem for det jødiske folket i Palestina. Forfatteren William Bernard Ziff. begynner med å vise at det jødiske folk aldri ga opp sitt krav på landområdet som var deres sivilisasjons vugge. Etter et riss av tidlig jødisk historie og forfølgelseshistorien i middelalderen følger en grundig innføring i den moderne sionismens historie fram til denne boken ble utgitt første gang i 1938. Nå kommer boken for første gang på norsk.

Ziff skriver med nesten profetisk klarsyn om redslene som ventet Europas jøder i årene som fulgte. Han er også oppmerksom på de økende jødeforfølgelsene i arabiske land, som skulle presse nesten alle jøder ut av disse landene etter 1948. Hadde flere tatt forfatterens side i 1938 - advart mot nazisme og jødehat og helhjertet forsvart det jødiske samfunnet i Palestina - kunne kanskje flere av redslene fra 1940-tallet vært unngått.

Forlag MIFF forlag

Utgivelsesår 2018