Voksnes rett til opplæring

opplæringsloven kapittel 4A, voksenopplæringsloven, introduksjonsloven, regelverk for realkompetansevurdering, forskrifter, tolkninger, rundskriv

av (redaktør).

Pedlex 2019 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos ark.no

I denne boka har vi samlet de tre mest sentrale lovene med forskrifter som regulerer opplæring av voksne. De henger tematisk sammen, og må i mange saker sees i sammenheng. I tillegg har vi tatt med regelverket for realkompetansevurdering som er et viktig redskap når det gjelder tilretteleggingen av opplæringen av voksne. Boka gir svar på hvem som har rett til voksenopplæring, hva den skal inneholde, hvordan kan den organiseres, hvilket lovverk gjelder for hvem, etc.

Den er laget for alle som arbeider innen feltet, og kan brukes til opplæring av ansatte innen sentrale rådgivningsinstanser. For hver paragraf i lovene er det knyttet til tolkninger, veiledende tekst og merknader fra forarbeidene i lovproposisjonene. Det er ofte nødvendig å lese slike rettskilder for å få en god forståelse av den enkelte paragrafen.

Innhold:

Opplæringsloven kapittel 4A

Voksenopplæringsloven

Forskrift om studieforbund og nettskoler

Forskrift til voksenopplæringsloven kapittel 4

Forskrift om NKR og EQF

Introduksjonsloven

Forskrift om fravær og permisjon ved nyankomne innvandreres deltakelse i introduksjonsordning

Forskrift om opplæring i norsk og samfunnskunnskap for nyankomne innvandrere

Forskrift om behandling av personopplysninger etter introduksjonsloven (ny, etter GDPR) Forskrift om læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

Nasjonale retningslinjer for realkompetansevurdering av voksne

Boka er aktuell for skoleadministrasjonen i kommuner og fylkeskommuner, voksenopplærigssentrene, fylkesmannens kontor, PPT, flyktningkontor og -mottak, asylmottak, NAV, læreutdanningene m.m. - og for alle voksne som ønsker å vite mer om sine rettigheter til opplæring.

Oppdatert per 1. januar 2019.

Forlag Pedlex

Utgivelsesår 2019