Voksne i arbeid

fra avvikling til utvikling

Tiden 2000 Heftet

Denne boka søker å bidra til en helhetstenkning i den praktiske utformingen av en personalpolitikk der livsfaseperspektivet, og særlig seniorperspektivet, inngår som en viktig dimensjon. Boka er basert på både forfatterens og andres praktiske erfaringer fra seniorprosjekter ved flere virksomheter her i landet og i utlandet samt nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid på feltet. Den er å betrakte som en idé- eller håndbok som kan gi veiledning når man skal ta fatt på seniorarbeidet. Har litteraturliste.

Mange oppfatter kanskje seniorpolitikk som en bedrifts personalpolitiske opplegg der reparasjons- og avviklingstanken står sentralt: "Vi må gjøre noe for dem som orker mindre, er utslitte eller har skrantende helse." Det er enighet om at dette må være en del av seniorpolitikken, men det er ikke nok i seg selv. Denne boka har som mål å favne et videre perspektiv der forebygging og utvikling underveis får en mer sentral plass en reparasjon, uten at dette utelates eller undervurderes. Det tas som utgangspunkt at avslutningen på yrkeskarrieren i stor grad blir formet av hva som skjer underveis i arbeidslivet. Dette betyr for eksempel at de mulighetene for ny læring, kompetanse- og karriereutvikling som bedriften tilbyr en 40-åring, og de valg Hun/han tar når det gjelder dette tilbudet, ikke er likegyldig for vedkommendes seinkarriere. Slik vil det være selv om den det gjelder, kanskje jobber i en helt annen bedrift som 60-åring. Derfor er det viktig at personalpolitikken tar høyde for at vi går gjennom ulike faser i vår karriere og at det er utvikling og ikke avvikling som er i fokus!

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2000