Voices from Sápmi

Sámi women's path to autorship

av (forfatter) og Kaija Anttonen (oversetter).

DAT 2008 Heftet

Samiske kvinners litteraturhistorie er nærmere hundre år. Den første skriften av en samisk kvinne, Elsa Laulas pamflett Inför lif eller död, ble publisert 1904. Skjønnlitteraturen derimot ble først synlig på begynnelsen av 1970-tallet. Hirvonen kartlegger framveksten av samiske kvinners forfatterskap og litteraturhistorie i Norge, Sverige og Finland. Boka passer som lærebok i samisk litteratur på universitet og høgskoler, samt i samisk språk og samfunnsfag. Den kan med fordel anvendes av den som vil vite mer om samiske kvinners forfatterskap. Har litteraturliste og stikkordregister.

Samisk skjønnlitterær antologi på nordsamisk - den første på over 20 år! Dette er den første omfattende antologien av samisk skjønnlitteratur på over 20 år! Samisk litteratur har gjort enorme sprang i dette tidsrommet, og denne boka gir et godt innblikk i de viktigste temaene av klassisk og moderne samisk litteratur. Boka dekker de siste 200 år av samisk litteratur, og gir oss smakebiter på både gamle fortellende joiker, sagn og eventyr, moderne dikt, noveller og romanutdrag. Bare forfattere som opprinnelig skriver eller har skrevet på samisk er tatt med i denne boka, og forfattere som har publisert på andre samiske dialekter, er oversatt til nordsamisk. Boka er på over 300 sider, og er først og fremst tenkt brukt i videregående skole, men kan absolutt også anbefales som en første innføring i det som er og vil bli oppfattet som klassisk samisk litteratur.

Forlag DAT

Utgivelsesår 2008