Vitenskapsstudier

historie, teori, kritikk

Unipub forlag 2008 Heftet

Boken gir en historisk fremstilling av vitenskapsstudier, med utgangspunkt i 1970-tallets Edinburgh-skole. Forfatteren viser at vitenskapsstudier fra starten på 1930-tallet inkluderte både humanister, samfunnsvitere og naturvitere, og at vitenskapsstudier dermed ikke oppsto som en kritikk av vitenskap, men befinner seg mellom de to kulturene. Han presenterer videre sentrale debatter, miljøer og skikkelser innen vitenskapshistorie, vitenskapsfilosofi og vitenskapssosiologi. Boken er skrevet for studenter og forskere innen humaniora, samfunnsfag og naturfag; og andre som er interessert i forholdet mellom vitenskap og samfunn. Boken er basert på forfatterens doktoravhandling ved UIO, fra 2005 . Har litteraturliste og register.

Vitenskapsstudier handler om å studere vitenskap. Så enkelt er det likevel ikke. I forbindelse med Science Wars, de såkalte vitenskapskrigene på 1990-tallet, ble vitenskapsstudier sterkt kritisert og knyttet til begreper om sosialkonstruktivisme, relativisme og anti-vitenskap: Tror virkelig konstruktivistene at all kunnskap er relativ og ingenting sant? At naturlovene ikke eksisterer? At de kan hoppe fra fly eller høye hus uten å bli skadet? Er vitenskapsstudier en trussel for naturvitenskap? Mange mente at Science Wars bekreftet C.P. Snows beskrivelse av The Two Cultures (1959), og det bidro til å befeste en forestilling om at det finnes en dyptgripende kløft mellom naturvitere på den ene siden og anti-vitenskapelige samfunnsvitere og humanister på den andre. Denne boka tilbyr et annet perspektiv på disse kontroversene. Med utgangspunkt i Edinburgh-skolen på 1970-tallet, sporer forfatteren oppkomsten av vitenskapsstudier tilbake til 1930-tallet. Denne historiske framstillingen viser at vitenskapsstudier ikke vokste fram som en kritikk av vitenskap, og at en rekke naturvitere hadde en sentral rolle. Enebakk hevder derfor at vitenskapsstudier befinner seg mellom de to kulturer. Dette er den første historiske og tverrfaglige presentasjonen av vitenskapsstudier på norsk. Her presenteres sentrale skikkelser, miljøer og debatter innen vitenskapsfilosofi, vitenskapssosiologi og vitenskapshistorie. Boka er tilrettelagt for studenter og forskere innen humaniora, samfunnsfag og naturfag, samt andre som er interessert i forholdet mellom vitenskap og samfunn. Vidar Enebakk (f. 1971) er idéhistoriker, har doktorgrad i vitenskapsstudier og vitenskapsteori, og arbeider nå med universitets- og vitenskapshistorie. Han ble i 2006 tildelt H.M. Kongens gullmedalje for sin avhandling, som danner grunnlaget for denne boka.

Forlag Unipub forlag

Utgivelsesår 2008