Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka viser spesialpedagogikkens lange praksis- og kunnskapstradisjoner tilbake til opplysningstidas Europa. Simonsen analyserer spesialpedagogikken som en arena for skiftende vitenskapssyn og konkurrerende profesjoner. Opprinnelig levert som forfatterens avhandling (dr.scient.), Universitetet i Oslo. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Denne boken viser spesialpedagogikkens lange praksis- og kunnskapstradisjoner tilbake i opplysningstidens Europa. Forsøkene på å undervise døve, blinde og åndssvake fra omkring 1750, sprang ut av empiristenes interesse for å forstå sansenes betydning for utvikling av tenkning, begreper, språk, ideer og moral. Simonsen analyserer spesialpedagogikken som en arena for skiftende vitenskapssyn og konkurrerende profesjoner. Spesialpedagogikkens gjennombrudd i Norge i det 19. århundre var den del av et felles nordisk løft for humanisme og opplysning. Med naturvitenskapenes gjennombrudd etter 1900 ble pedagogisk optimisme snudd til allmenn pessimisme. Sosialhygiene, rasehygiene og mentalhygiene ble den vitenskapelige og politiske rammen for opplæring og omsorg for mennesker med funksjonshemming. Gjennomføringen av enhetsskolen i mellomkrigstiden innebar en "normalskole" der elevenes normalitet ble vurdert etter tidens nye statistiske mål for intelligens, IQ. Enhetsskolen krevde radikal utskilling av de såkalte "undermålerne" og andre avvikere. Dette klassifikasjons- og utsorteringsarbeidet fordelte pedagoger, psykiatere og psykologer mellom seg.
Forlag Unipub forlag
Utgivelsesår 2000
Format Heftet
ISBN13 9788274770287
EAN 9788274770287
Serie Perspektiv: 17x24 (2/2000)
Omtalt tid 1900-1945 Etterkrigstiden 1800-tallet
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål
Sider 633
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket