Vitenskap og lidenskap

historien om Helmer Dahl og det teknologiske Norge

av (forfatter) og Tormod Valaker (forfatter).

Eide forlag 2000 Innbundet

Boka forteller om livet til vitenskapsmannen Helmer Dahl som sto sentralt innen mye av norsk og internasjonal varslings- og kommunikasjonsutvikling fra begynnelsen av 1930-årene og fram til rundt 1970. Boka gir også et innblikk i ei tid med store teknologiske omveltninger. Har litteraturliste.

Vitenskapsmannen Helmer Dahl stod sentralt innen mye av norsk og internasjonal varslings- og kommunikasjonsutvikling fra begynnelsen av 1930-årene og fram til rundt 1970. Hans arbeid med radiobølger og medvirkning til utviklingen av radaren, hans betydning for NTH og Christian Michelsens Institutt, samt hans sentrale innsats i motstandsarbeidet under krigen og hans virke som uunnværlig teknisk styremedlem i NRK i 25 år, gjør ham til en meget viktig og interessant skikkelse i Norges teknologiske utvikling. "Helmer Dahl var høyremannen som fikk en nøkkelrolle i arbeiderpartistatens styringsapparat etter krigen," skriver Rune Slagstad i De nasjonale strateger (1998).
Vitenskap og lidenskap gir ikke bare beretningen om en uhyre fascinerende og betydningsfull samfunnsskikkelse, men også et viktig innblikk i utviklingen i en tid med store teknologiske omveltninger. Boken har forord av Finn Lied og etterord av Kristian Ottosen.

Forlag Eide forlag

Utgivelsesår 2000