Viten om viten og refleksivitet

forelesninger holdt ved Collège de France 2000-2001

av (forfatter) og Tore Slaatta (oversetter).

Pax 2007 Heftet

Boka inneholder en lett bearbeidet versjon av forfatterens avskjedsforelesninger på Collège de France, 2000-2001. Den analyserer begrepet objektivitet innenfor human- og samfunnsvitenskapene. I tillegg tar den for seg skillet mellom god og dårlig forskning, forståelsen av forskning og vitenskapelig arbeid som fag og yrke, skillet mellom naturvitenskap og samfunnsvitenskap, og hvordan forskere kan arbeide for å opprette og styrke sin autonomi i samfunnet. Har litteraturliste og register.

Dette er Bourdieus avskjedsforelesninger på Collège de France 2000-2001, lett bearbeidet. Bourdieu analyserer her begrepet objektivitet innen human- og samfunnsvitenskapene. Han advarer mot de økonomiske interessers økende innflytelse, og forsvarer den vitenskapelige frihet og den frie forskning. Bourdieus prosjekt er å finne en vei mellom ytterpunktene, mellom forestillingen om en ren vitenskap og den rene relativisme. Hans bærende idé er at viten produseres i et felt, som har oppnådd en viss autonomi i forhold til religiøse, politiske og økonomiske makter. Men denne autonomien er truet. Siste del av boka handler om samfunnsvitenskapens refleksivitet eller selvanalyse hvor leseren for første gang kommer systematisk inn på personen Bourdieu.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2007