Virkeligheten sett gjennom kunstnerøyne

av (redaktør), Viggo Rossvær (redaktør) og Audun Øfsti (redaktør).

Nordland akademi for kunst og vitenskap og Orkana akademisk 2012 Heftet

Boka inneholder en samling artikler som drøfter kunsten og kunstnerens betydning for vår virkelighetsoppfatning, med spesiell vekt på bildende kunst og film. Den er basert på kunstfilosofiske og filmfaglige foredrag og drøftinger under festivalen Sommer-Melbu 2011.

"Kunst er det som gjør livet mer interessant enn kunsten" sa den franske kunsthistorikeren og tenkeren Robert Filliou. Kan kunst åpne de rom vi trenger for å bli bedre kjent med dypere følelser og holdninger? Kan det å søke det vakre, det gode og det sanne, bidra til at vi åpner opp for kreativitet og empati og avverger destruktive impulser? Kan kunstnerens blikk hjelpe oss å se virkeligheten på nye måter, eller bringe frem nye aspekter av den, vise ulike sammenhenger og tolkninger, uventede innfallsvinkler og, aller viktigst, se og forstå mer? Er kunst relevant i dag, når den frem med sine eventuelle budskap. Artiklene i denne boka belyser blant annet disse spørsmålene og gir spesiell oppmerksomhet til bildende kunst og film.

Forlag Nordland akademi for kunst og vitenskap Orkana akademisk

Språk Bokmål Flerspråklig Dansk