Vinterkrigen

nordmenns fåfengte kamp mot den kalde årstid

Gyldendal 2002 Innbundet

Dette er en humoristisk og faktaspekket bok om nordmenn og vinteren. På jakt etter en nøkkel til norsk kultur og væremåte konfronterer forfatteren vinteren i Nordmarka utenfor Oslo, Femundsmarka, indre Troms og Pasvikdalen i Finnmark. Lever egentlig nordmenn i pakt med vinteren, eller er de først og fremst preget av å være på flukt fra den? Er norsk kultur inspirert av frost og skare, eller av en varm krok ved ovnen og drømmen om å komme seg vekk?

Alle snakker om været. Bjørn Gabrielsen gjør noe med det. En humoristisk og faktaspekket bok om nordmenn og vinteren. Mens vinter og kulde utgjør en sentral del i den nasjonale mytologien og selvforståelsen i Norge, legges enorme ressurser ned i en fornektelse av årstiden. Lite tyder på at sprengfyring, sydenturer, posisjonering i vintersport og et voldsomt utbygget brøytevesen har gjort vinteren til en mer behagelig tid. Med Vinterkrigen velger den kjederøykende filmkritikeren Bjørn Gabrielsen å oppsøke vinteren på sitt aller verste. Mottoet er: Alle snakker om været. Bjørn Gabrielsen gjør noe med det! Lesere med sans for intelligent humor kan begynne å glede seg! Bjørn Gabrielsen (f. 1967) er journalist og anmelder for bl.a. Dagens Næringliv og Natt & Dag. Han debuterte som forfatter i 2001 med Lutefisk på prærien, til stor glede for både lesere og kritikere.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205306301

EAN 9788205306301

..Og ikke på noe punkt er befolkningen i Norge så åpenbart, hjerteskjærende og kollektivt hjemløse som når det kommer til været...

Kanskje dette er den eneste måten å bli klok på Norge på, å kaste seg ut i vinteren, omfavne den for alt den er verdt, å leve i snøen og utsette seg for maksimalt med kulde. Kanskje dette er nordmannens skjebne: å identifisere seg med vinteren og så kjempe med nebb og klør mot den.

• "Hundekjørernes Alaska" av Bjørn Gabrielsen
  • "Lutefisk på prærien - reiser i landet på den andre siden" av Bjørn Gabrielsen
  • "Veien ut - en mann, en skog, ett år, ingen plan" av Bjørn Gabrielsen
  • "Jernalderdrøm - første bok" av Steinar Løding
  • "San Francisco - en reise, én vei, med familie (og en slags guide)" av John Erik Riley
  • "Shackleton - en polarhelt for vår tid" av Roland Huntford
  • "Sannhetens kår - makt, medier og politikk i illusjonenes tid" av Christian Borch
  • "Sleng på byen" av Dag Solstad
  • "Kjærstads matrise - samlede essays" av Jan Kjærstad