Vinn eller forsvinn!

mennesket i konkurransesamfunnet

Fagbokforlaget 2008 Heftet

Forfatteren ser på konkurransesamfunnet med et antropologisk og etisk blikk og drøfter hvilket menneskesyn som begrunner at menneskets egeninteresse er den beste motivasjon for å oppnå det maksimale. Med litteraturliste og register.

Konkurranse er en selvfølgelig, vel innarbeidet og utbredt sosial prosess i vårt samfunn. I stor grad vurderes den positivt: Den fremmer effektivitet og prestasjonsevne samtidig som den kan ha en betydelig underholdningsverdi. Primærområdene -synes å være økonomi og idrett, men den lar seg også gjenfinne innenfor utdanning og politikk så vel som på det familiære og på det individuelle plan. Nettopp det selvfølgelige ved konkurransetanken skaper behov for en mer kritisk undersøkelse. Er konkurranse noe naturlig menneskelig? Hvilke forutsetninger bygger konkurransen på? Hvilke konsekvenser får det for mitt syn på min neste hvis vedkommende også er min konkurrent? Bidrar konkurransetanken til at mennesker kan leve et godt liv? Allerede disse spørsmålene viser hvilken nær forbindelse det er mellom etikk og konkurranse, og mellom konkurranse og vårt syn på hva mennesket er. Svein Olaf Thorbjørnsen er teolog og professor i etikk ved Det teologiske Menighetsfakultet. "... ei av dei viktigaste og mest perspektivrike fagbøkene som blei utgitt i Norge i fjor". Jakob Lothe i Morgenbladet nr 2/2009.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2008