Vingen

et naturens kolossalmuseum for helleristninger

av (forfatter) og Gro Mandt (forfatter).

Akademika 2012 Innbundet

Med sammendrag på engelsk.

Vingen er Sør-Norges største helleristningsområde med om lag 2200 figurer. Det ligger i Bremanger, på ytterkysten av Sogn og Fjordane, i et landskap som knapt har endret seg siden bildene ble laget for mer enn 6000 år siden. Feltet ble første gang offentliggjort i 1912 og har siden den gang vært gjenstand for vedvarende dokumentasjonsoppgaver, men omfanget har bare i beskjeden grad blitt publisert tidligere.
Med grunnlag i 100 år med dokumentasjon og forskning tar forfatterne oss med på en forskningshistorisk reise fra bildene ble kjent: De viser hvilken forståelse man har hatt av området til ulike tider, gir leserne innblikk i sin egen forskning, og oppsummerer status for Vingen. Boken presenterer oss også for menneskene som har levd i området de siste århundrene og livnært seg via marginalt jordbruk og fiske, og som endelig bidro til at bildene ble kjent for offentligheten. Boken gir også en oversikt - i katalogform - over alle helleristningene som er kjent i området, og den gir en unik innsikt i ristningstilfanget i Vingen.

Forlag Akademika

ISBN13 9788251929066