Ville veier

kokebok

av (forfatter), Maria Jartman (forfatter), Hilde Warendorph (medforfatter), Audun Moen (medforfatter), Anki Grøthe (foto), Helle Frogner (foto), Paul Arthur Lockhart (foto) og Mari Söderholm (illustratør).

Kreator forlag 2023 Innbundet

«Ville veier» er en kokebok som viser hvordan man kan bevare de naturlige, ville smakene som finnes overalt i Norge, og ellers i den nordiske matkulturen. Målet er å inspirere til at flere blir nysgjerrige på å ta turen ut i naturen og at flere ser mulighetene i å bruke de unike råvarene som finnes rundt oss - fullt ut.

Ren mat og rene smaker er en drøm for mange. Med gode råvarer blir drømmen oppnåelig, og noe av nøkkelen ligger i å la råvarene få smake av seg selv. Jo mer solid en råvare er og jo mer man lærer seg å forstå dem, jo mindre må tilsettes. «Ville veier» følger årstidene og inspirerer til å høste råvarene når de er på sitt beste - med sine unike og originale smaker.

God mat handler om mer enn selve retten. «Ville veier» tar for seg hele prosessen, fra jakt, fiske og sanking - via tilberedning - til borddekking og servering. Bli kjent med forfatternes egne opplevelser og tanker. Fra krabbefiske på Sørlandet i ugjestmildt vær, til dramatisk rypejakt i høyfjellet. Eller gastronomiske møter uten sidestykke, i andre matkulturer. Få del i deres erfaringer med å tenke naturlig, enkelt og helhetlig i mattilberedningen og oppdekkingen, og hvordan du kan servere mat på en ordentlig og sjelfull måte.

Boken gir deg 75 spennende oppskrifter med smak av fjell, hav og skog. Den inneholder også mange inspirerende artikler. Alt med en klar oppfordring: La råvarene styre og senk ambisjonene. Bli kjent med råvarene, smak underveis og ikke vær redd for å leke deg litt.

Forlag Kreator forlag

Utgivelsesår 2023