Villdyret våknet

Georg Dreier Antonsen og Knut C. Langaards blodige martnasfinale i Steinkjer

Egge historielag og Embla 2021 Innbundet

Georg Dreier Antonsen ble kraftig provosert av Steinkjers borgerskap og ble arrestert av fire ivrige politikonstabler. Han gjorde motstand. Med bare hendene grafset han seg gjennom 40 centimeter med mur og kom seg ut av fengselscella. Tidenes heftigste menneskejakt i Steinkjer var i gang.
Hele Steinkjers politistyrke, fengselsberedskap, brannvesen og byens innbyggere gjorde alt som var i deres makt for å få tak i «Trøndelags skrekk». Men Georg Dreier Antonsen ville ikke gi seg uten kamp. Det var alle mot en, og arrestanten hadde overtaket selv om brannvesenet forsøkte å spyle ham ut av fengselskorridoren. Først da godseier Knut Christian Langaard fra Kvam i Egge kom ut av kinografen og fikk hagla fra postmester Konglebæk, ble stillingen endret.
Kampen mellom Dreier Antonsen og Langaard i 1913 er Steinkjermartnans aller mørkeste kapittel. «Villdyret våknet» forteller hele historien om dramatikken som sørget for en martnaspause på over 50 år, og ser nærmere på historikken til kveg- og hestemarkedet i som senere ble til byens markedsdager. Boken følger de to hovedpersonene, ytterpunktene Georg Dreier Antonsen og Knut C. Langaard, gjennom rettssaken og videre til to helt forskjellige livsskjebner. For begge ble hendelsene i Steinkjer et vendepunkt.
Boken er krydret med mange, unike historiske bilder og har et rikt persongalleri fra Steinkjer anno 1913. Villdyret våkner tar også for seg samfunnsstrukturene tidlig på 1900-tallet, og ser nærmere på hvordan fengselsvesenet, politistyrken og brannvesenet i byen fungerte. Hvordan kunne en slik voldsom hendelse skje i fredelige Steinkjer?
«Villdyret våknet» er en ekte, lokalhistorisk krim fra Steinkjer.

Forlag Egge historielag Embla

Utgivelsesår 2021