Vilges geadgi

av (forfatter) og Ulrika Tapio Blind (illustratør).

Davvi girji 2011 Heftet

Elle er fem år gammel, og bestemor har fortalt mange historier, blant annet om skåtsånden Duottarháldi som bor i Rievssatduottar. En dag blir Elle invitert hjem til Sáija, som bor i Rievssatduottar. De drar dit med vinden, og Elle får en hvit stein av linerla som takk for at hun reddet fuglen fra katten. Den som finner den hvite steinen vil få styrke til å leve livet riktig.

Vilges geadgi (Den hvite steinen) er en roman for barn. Boka handler om fem år gamle Elle. Bestemor har fortalt henne om Duottarháldi (skytsånden) som bor i Rievssatduottar. Hun blir kjent med Sáija som er fra Rievssatduottar. Sáija kommer ofte til Elle. De leker og har det moro. En dag inviterer Sáija henne til Rievssatduottar. De drar dit med vinden. Der hender det mye. Elle får en hvit stein av linerla. Denne får hun fordi hun en gang reddet linerla fra katten. Den skal hjelpe Elle. Hun har mange tanker når hun kommer hjem og især om kisten til bestemor. Ulrika Tapio Blind har laget vakre, fargerike illustrasjoner til boka.

Forlag Davvi girji

Språk Nordsamisk