Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken gir en innføring i sentrale tema knyttet til IKT i barnehagen. Den gir et historisk tilbakeblikk på digitale verktøy, og diskuterer den største utfordringen ved å gi fra seg kontrollen og la barna slippe til. I tillegg drøftes rammeplanen i forhold til digitale verktøy, samt dataspill. Boken er beregnet på barnehagepersonale, lærere i småskolen og førskolelærerstudenter. Med aktuelle nettadresser og referanser.
Omtale fra forlaget
Det er økende interesse for informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT), og ikke minst for hvordan de digitale verktøyene kan være til nytte i det pedagogiske arbeidet, både i barnehagen og i småskolen. IKT er en del av hverdagen i de fleste familier. Det har vært mange debatter knyttet til ulike aspekter ved IKT i skolen, mens diskusjoner om IKT i barnehagen hittil har vært nokså fraværende.
Vil du være med, så heng på gir en innføring i sentrale tema knyttet til IKT i barnehagen. Boken tar for seg digitale verktøy sin plass i fagområdene i barnehagen, og presenterer ulike måter å se på digitale verktøy i barnehage og småskole på. Behovet for å utvikle digital kompetanse blir behandlet i et eget kapittel. Boken tar for seg ulike perspektiver på dataspill, og ser nærmere på hvordan Internett kan brukes både som informasjons- og kommunikasjonskanal med omverdenen og innad i barnehagen. Utviklingen og interessen for IKT i barnehagen fra slutten av 1980-tallet og til i dag er også tatt med.
Boken henvender seg til personalet i barnehagen, lærere i småskolen og førskolelærerstudenter, og til foreldre som vil vite litt mer om hvilket potensial digitale verktøy har som supplement til den pedagogiske virksomheten.
Nina Bølgan er høgskolelektor i pedagogikk ved førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo. Gjennom mange år har hun vært opptatt av de digitale verktøyenes plass i barnehage og småskole. Hun har skrevet temaheftet IKT i barnehagen på oppdrag av Kunnskapsdepartementet, og foreleser om dette temaet for barnehagepersonale og lærere over hele Norge.
" Vi voksne kan like utviklingen eller ikke, men vi må gi barna våre de beste forutsetningene til å møte fremtiden og utviklingen på en skapende, kreativ, lærende og kritisk måte. Vi må sørge for at barns bruk av IKT ikke blir ensbetydende med passive dataspill. Dersom barn får anledning til å bruke for eksempel digitalkameraer og PCer som en del av aktiv lek og læring, gir vi barna de beste forutsetningene for å utvikle digital dømmekraft i tidlig alder." Fornyingsminister Heidi Grande Røys.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2008
Format Heftet
ISBN13 9788245004212
EAN 9788245004212
Språk Bokmål
Sider 201
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket