Vikinghøvdingen Ottar fra Lenvik

fra viking til handelsmann

bok II

Norske bøker 2011 Heftet

Boka er en frittstående fortsettelse av Vikinghøvdingen Ottar fra Lenvik - den unge vikingen. Boka beskriver hvordan nordiske vikinger nesten greier å tvinge hele det engelske øyriket inn under sitt herredømme, og vi følger Ottar i tjeneste hos kong Alfred av Wessex,.

Ottar hogg sverdet inn mot mannens hest og traff midt i pannen, samtidig som han løftet sitt skjold for å beskytte kroppen. Han kjente et kraftig slag i skjoldet, men så hesten til motstanderen stupe forover. Med et rykk til høyre snudde hesten hans tvert om, og danekrigeren som var i ferd med å reise seg ble regelrett ridd overende. Drep! Drep! Drep! Ordene fra den sorte innvendige kraften klang nå mellom ørene hans som klokkene han hørte i den store Katedralen i Paris. På nytt snudde han hesten mot mannen som satt på kne. Ottars sverd gikk direkte inn i halsen med et kraftig hugg, og klokkeklangen inne i hodet hans kulminerte i et eneste kaos. Boka beskriver hvordan nordiske vikinger nesten greier å tvinge hele det engelske øyriket inn under sitt herredømme. Vi erfarer også hvordan Hologalendingen "Ottar" er i tjeneste hos kong Alfred av Wessex, og leseren forstår hvorfor en nordlending sloss med engelskmenn og ikke sammen med sine nordiske vikingbrødre. Den er en fortsettelse av boken Vikinghøvdingen Ottar fra Lenvik - den unge vikingen, men kan også leses seperat.

Forlag Norske bøker

Genre Historisk litteratur