Vikingene

bedre enn sitt rykte

av (forfatter) og Edvard Eikill (oversetter).

Erling Skjalgssonselskapet 2005 Heftet

Dette er en innledning til Snorre Sturlasons Heimskringla, skrevet av oversetteren av den engelske utgaven. Han betraktet vikingtiden som et sivilisasjonssammenstøt mellom det kristne Sør-Europa og det ikke-kristne Nord-Europa, og snudde bildet av vikingene som terroriserende verstinger på hodet. Han mener at vikingene levde i et velorganisert samfunn med høyt utviklet teknologi og estetisk sans, og at de tilførte resten av Europa energi og en rikere kultur.

I 1844 utkom Snorre Sturlusons Heimskringla for første gang på engelsk. Oversetteren het Samuel Laing og utgivelsen hans vakte stor oppmerksomhet. Her kan du lese Laings innledning til Heimskringla - for første gang på norsk!

Laing gikk sterkt i rette med oppfatninger om vikingene som kulturløse hedninger og ville barbarer. Han snudde bildet av vikingene som terroriserende verstinger på hodet og betraktet vikingtiden som et sivilisasjonssammenstøt mellom det kristne Søreuropa og det ikke-kristne Nordeuropa.

I Skandinavia fant Laing derimot en sivilisasjon som under hedendommen hadde utviklet en rik kultur på sitt eget språk - uten noe dirigerende sentrum. Det var et velorganisert samfunn med høyt utviklet teknologi og estetisk sans, sammenfattet i vikingskipet. Laing mente friheten i Skandinavia var høyere enn innen det gamle Romerrikets grenser og at vikingene hadde tilført Europa energi og "frihetens gnist".

Forfatteren Edvard Eikill har oversatt boken og laget en biografisk skisse av Laing. Amanuensis Tore Austbø som også har vært med å bearbeide verket, har skrevet forordet. Innledningsmerknader er ved professor Torgrim Titlestad.

Forlag Erling Skjalgssonselskapet

Utgivelsesår 2005