Vidunderkuren

hvorfor du bør elske og frykte antibiotika

av (forfatter) og Line Monrad-Hansen (illustratør).

J.M. Stenersens forlag 2018 Innbundet

Det finnes virkelig en vidunderkur. Antibiotika tar knekken på bakterier som har skapt sykdom og død gjennom hele historien. Men vi bruker for mye. Når bakterier blir utsatt for antibiotika, vil de finne måter å overleve på. De blir resistente. I verste fall finnes det ingen typer antibiotika som virker. Uten antibiotika vil vi dø av mange sykdommer som vi nå raskt blir friske av, og sykehusene vil bli blant de aller farligste stedene å være.

Hver gang du tar en antibiotikakur mot en uskyldig forkjølelse, gjør du mer skade enn nytte: Du blir ikke raskere frisk, normalfloraen i tarmen forstyrres, noe som kan gi dårligere immunforsvar og risiko for kroniske plager og sykdommer. I verste fall dreper antibiotikakuren så mange av normalflorabakteriene at de resistente bakteriene får innpass. Mot dette har vi foreløpig ingen midler.

I denne boka forteller Sophie Berg om hvordan antibiotika virker, men også om hva som gjør antibiotika og resistens til en av de største truslene menneskeheten står overfor. Hun viser hva vi som enkeltmennesker og hva helsevesenet må gjøre for å få antibiotikabruken ned.

«Bergs bok er en grøsser, men gir også håp» Elisabeth Lunder, Romerikes Blad

Forlag J.M. Stenersens forlag