Videregående opplæring i Norge i 800 år - med hovedvekt på tiden etter 1950

Forum bok 2005 Innbundet

Hensikten med denne boka er å gi et overblikk over den videregående opplærings historie i Norge. Den tar sitt utgangspunkt i undervisningen av de unge i katedralskole og verksted i høymiddelalderen, tegner de store linjene fram til 1950 og gir en innføring i den vekst og utvikling som siden har funnet sted. Med litteraturoversikt, personregister og en oversikt over utdanningsministre 1814-2005.

Denne boka er den første samlede fremstilling av den videregående opplærings historie i Norge. Den favner hele bredden av allmennopplæringen og yrkesopplæringen og trekker de store linjene fra middelalderens trening av de unge i katedralskolene og verkstedene fram til det utdanningssystemet vi har i dag. Alfred Oftedal Telhaug: "Boka er epokeskapende i norsk skolehistorisk litteratur". Gudmund Hernes "Boka gir deg den historiske dybde, utblikket og overblikket, de lange linjer og de store sammenhenger, de aktuelle endringer og de tunge trender. Alt er vel dokumentert og vel skrevet". Tore Coward: "En viktig bok, en bok til å få forstand av". Ola Bruun : "Ivar Bjørndal har gjort en bragd med denne boka

Forlag Forum bok

Utgivelsesår 2005