Vi eldes med stil!, eller Når tørrgrana blomstrer

Kolibri forl. 1992 Innbundet

I denne boka filosoferer forfatteren over det å bli pensjonist. Over den nye hverdagen, hvordan det er å ikke lenger ha et arbeid å gå til, det som har vært, det å bli alene m.m. Til diktene har han knyttet aforismer, samlet gjennom 30 år. Noen av aforismene har tidligere vært trykt i Tønsbergs blad og Vårt land under psevdonymet Svasth.

Lun og varm humor fyller disse diktene og aforismene som mange er blitt så glad i.
Det dreier seg om hvordan det er å bli pensjonist:
-nedtellingen, siste dag på jobben . og tiden etterpå.
Men temaene er mange flere: Kjærlighet mellom eldre ektefeller, lykken ved å være besteforeldre, takknemlighet til livet.
Sverre Therkelsen beskriver så flott det store gjennom de små ting i hverdagen. Man blir høytidsstemt ved å lese hans tekster, som på samme tid bringer latter og tårer frem i oss.
Boker egner seg for hyggestunder i eget selskap og høytlesning ved spesielle anledninger.
"Alle kan ikkje vera ein Ibsen eller ein Kumbel,men Therkelsen er Therkelsen og det held langt på veg." Haldis i Bømlonytt

Sverre Therkelsen har skrevet aforismer i mer enn 40 år, mange gjengitt i Vårt Land og trykket i boken I muntert alvor. På Kolibri Forlag har han også utgitt Hverdagen livets nådegave og På aleinestien.

Forlag Kolibri forl.

Utgivelsesår 1992