Vi bygger i sand

Orkana 2016 Innbundet

Fra tsar-Russland til Grünerløkka - en jødisk familiehistorie - med forord av Mona Levin

Vi bygger i sand er en roman basert på forfatterens egen familiehistorie. Eva Scheers bestemor Golde, som er romanens hovedperson, kom til Norge i 1905 fra det jødiske miljøet i dagens Litauen, på leting etter et trygt land å bo i. Golde og hennes store familie slo seg ned på Grünerløkka i Oslo, der det var mange østeuropeiske jøder. Å komme til Oslo var som å komme til en helt annen verden - her var det elektrisk sporvogn, kvinner gikk barhodet, jøder kunne bevege seg fritt. Alt det nye lokket - og skremte. Det ble en evig konflikt mellom å bevare sine jødiske tradisjoner og å bli assimilert i det norske samfunnet. Livet i Oslo er ikke alltid enkelt, men det er trygt. Tilsynelatende. For de mørke skyene som truer Europa, når også Norge og familien til Golde, og truslene de reiste fra innhenter dem i det tilsynelatende trygge landet i nord.

Vi bygger i sand ble første gang utgitt i 1948, og var Eva Scheers debutroman.

Forlag Orkana

Utgivelsesår 2016