Verdirealisering - til det gode?

studier i verdietikk

Unipub forlag 2005 Heftet

Boka tar for seg verdietikk og målgruppen er primært etikkstudier på universitets- og høgskolenivå. Til grunn for teoriutviklingen ligger analyser av tekster fra aktuell samfunnsdebatt både nasjonalt (NOU-er) og internasjonalt (globaliseringen). Har litteraturliste.

Verdietikk er et forsømt fagområde. Det er alt annet enn klart hva som ligger i begrepet "verdi", og enda mindre hvilken vekt verdisynspunkter kan og bør tillegges i etikken. Verdi er blitt et nøkkelord i samfunnsdebatten, og etikk ses som et spørsmål om verdirealisering. Men blir ikke dette for enkelt? Det er grunn til å spørre om verdirealisering alltid er til det gode. Det er nemlig ikke gitt at verdibegrepet fungerer positivt i etikken. Hensikten med denne boken er å bidra til en mer reflektert språkbruk og argumentasjon ved et teoretisk oppryddingsarbeid som avklarer hovedpremisser for verdietisk teori. Videre vil dette bli sett i forhold til andre normative teorier, som dyds- og pliktetikk. Spesiell oppmerksomhet får etikkens narrative og hermeneutiske rammer. Etikk fremstilles som et spørsmål om virkelighetstolkning. Boken egner seg i første rekke for personer som studerer eller underviser i etikk på universiteter og høyskoler. Det er imidlertid lagt vekt på å finne en livsnær og allmennforståelig tilnærming til etisk teoridannelse. Teoriutviklingen er knyttet til analyse av tekster fra aktuell samfunnsdebatt i offentlige utredninger og bøker om globalisering. Slik får boken også et tilsnitt av debattinnlegg med allmenn interesse. Ivar Asheim (f. 1927), dr. theol., var fra 1970 til 1979 professor i religionspedagogikk og fra 1979 til 1994 professor i etikk ved Det teologiske Menighetsfakultet i Oslo. Fra 1965 til 1970 var han direktør for Det lutherske verdensforbunds teologiske avdeling (Genève) og organiserte da et omfattende internasjonalt studiearbeid i sosialetikk. Han har spesielt arbeidet med religionspedagogiske og etiske grunnlagsproblemer, men har i bøker og artikler ellers belyst et bredt spektrum aktuelle debattemner: politisk etikk, romvåpen og forsvar, rettferdig fordeling, naturvern, genteknologi, dannelse og kultur, økumenikk, estetikk.

Forlag Unipub forlag

Utgivelsesår 2005