Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken handler om opplæringen i grunnskolen. Den gjør rede for stabile trekk og endringer i skolens verdigrunnlag de siste 40 år. I tillegg tar den for seg sentrale sider ved den kulturnasjonen barn og unge lever i i dag, og hva som synes å være deres verdiverden. Skolens verdiformidling og elevenes verdikonstruksjon finner sted i spenningen mellom skolens verdigrunnlag og elevenes verdiverden. Med vekt på sosiokulturell tilnærming representerer boken en drøfting av relasjonen mellom skolens verdisett og elevenes verdiverden. Boken er skrevet for lærerstudenter ved universitet og høgskole, og for lærere, skoleledere og andre som er opptatt av verdier og skole. Har litteraturliste og stikkordregister.
Omtale fra forlaget
Er verdier luftige ideer som svever høyt over våre liv, eller representerer de retningslinjer og motivasjon for dagliglivet? Er det mulig å tale om felles verdier i et samfunn som blir mer og mer flerkulturelt og pluralistisk, eller er utfordringen i størst mulig grad å lære seg til å leve med mangfold og ulikhet? Slike spørsmål er rammen rundt skolens arbeid med verdiformidling og kulturoverføring. De skolepolitiske kilder viser hvilke verdier samfunnet ønsker skolen skal føre videre. Disse verdiene må konkretiseres av mennesker som oppfatter dem som eksistensielle. Men skolens utfordring er ikke bare å gjøre verdiene forståelige og få dem til å skinne. Elevene skal utvikle sin kritiske sans - slik at de skal kunne skape sine verdikonstruksjoner. Det krever ikke bare at skolens innhold representerer et allsidig kulturinnhold, men at skolen og lærerne har kunnskap om elevenes kulturelle referanserammer. Med sin sosiokulturelle forankring representerer denne boka en drøfting av relasjonen mellom skolens verdisett og elevens verdiverden. Til sist behandles dette mer konkret i strategier og metoder for verdiformidling og verdikonstruksjon. Boka er skrevet for lærerstudenter ved universitet og høgskole, for lærere og skoleledere og for andre som er opptatt av verdier og skole. Professor Else Marie Halvorsen er fagforfatter og tilknyttet lærerutdanningen på Notodden, Høgskolen i Telemark. Hun har arbeidet med didaktiske spørsmål i en årrekke, både i allmennlærerutdanningen og i hovedfagsutdanningen i forming. "Boka er et verdifullt bidrag til en viktig og evigvarende debatt om hva vi egentlig vil med skolen." (John Roald Pettersen , Utdanning.no)
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2005
Format Heftet
ISBN13 9788245002102
EAN 9788245002102
Språk Bokmål
Sider 202
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket