Verdensborgerskapets idéhistorie

1 den vestlige tradisjonen

av (redaktør).

Unipub forl. 2010 Heftet

Dette er det første av to bind som presenterer oversettelser av kosmopolitismens klassikere. I tillegg til originaltekster, inneholder boka en innledning til hele verket og hver epoke, samt presentasjoner av de enkelte tenkerne. Med litteraturliste og register.

Vi lever i globaliseringas tidsalder. Stadig flere er enige om at kosmopolitismen må være det normative svaret på globaliseringas utfordringer. Likevel er dette en merkelig underkommunisert idétradisjon. Framstillinger av den politiske idéhistorien har vært dominert av tanker om staten. Man har tenkt seg at politikkens problem er hvordan ei gruppe mennesker bør organisere seg på et avgrenset territorium. Men det finnes også en kosmopolitisk idétradisjon. Den handler om jegets og kollektivets forhold til det fremmede. Den er historien om hvordan tanken menneskeheten og det globale vokste fram. Verdensborgerskapets idéhistorie gir et forslag til en alternativ kanon for politisk tenkning. Leseren inviteres til en oppdagerferd utenfor allfarvei i den filosofiske tradisjonen, på jakt etter spørsmål, argumenter og forslag som kan hjelpe en globalisert verden til å komme videre med sine spesielle etiske og politiske utfordringer. Dette er det første av to bind som presenterer oversettelser av kosmopolitismens klassikere. I tillegg til originaltekster, inneholder boka en innledning til hele verket og hver epoke, samt presentasjoner av de enkelte tenkerne.

Forlag Unipub forl.