Verden skapes hjemmefra

pressedekningen av den ikke-vestlige verden 1902-2002

av (forfatter) og Anne Hege Simonsen (forfatter).

Unipub forlag 2008 Heftet

Boken ser på hvordan pressedekningen av den ikke-vestlige verden har bidratt til Norges kollektive identitet og i hvilken grad pressen fungerer som en arena for å forstå oss og "de andre", med utgangspunkt i undersøkelser av sju norske aviser i perioden 1902 til 2002. Boken drøfter temaer som medier, globalisering, transnasjonal virkelighet, minoriteter og norske selvbilder på bakgrunn av Bourdieus feltteori, postkolonial teori, diskursanalyse og andre pressehistoriske studier.

Hvordan har pressedekningen av den ikke-vestlige verden bidratt til Norges kollektive identitet? I hvilken grad fungerer pressen som en arena for å forstå "oss" og "de andre"?
Afrika, Asia, Latin-Amerika, Midtøsten og Oseania har i liten grad vært gjenstand for norske pressehistoriske studier. Verden skapes hjemmefra undersøker sju norske aviser gjennom hundre år (1902-2002) og viser hvordan kolonitid, evolusjonslære og misjonstankegang er en vedvarende viktig del av vår mentale arv.
Boken demonstrerer også hvordan den unge nasjonen Norge blir framstilt gjennom møtene med verden utenfor vesten. Materialet drøftes på bakgrunn av Bourdieus feltteori, postkolonial teori, diskursanalyse og andre pressehistoriske studier. Boken er interessant for lesere i og utenfor akademia som er opptatt av medier, globalisering, transnasjonal virkelighet, minoriteter og norske selvbilder.
Elisabeth Eide er seniorforsker ved Culcom-programmet, Universitetet i Oslo.
Anne Hege Simonsen er førstelektor ved Journalistutdanningen, Høgskolen i Oslo. Forfatterne har lang erfaring som journalister i flere verdensdeler og har gitt ut en rekke bøker.
Eide og Simonsen har sammen publisert Å se verden fra et annet sted (2004, 2005) og Mistenkelige Utlendinger (2007).

Forlag Unipub forlag

Utgivelsesår 2008