Verden inn i musikkutdanningene

utfordringer, ansvar og muligheter

av (redaktør) og Siw Graabræk Nielsen (redaktør).

Norges musikkhøgskole 2021 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

I denne antologien diskuteres det bredere formidlings- og samhandlingsoppdraget til høyere utdanningsinstitusjoner gjennom bidrag som fokuserer spesifikt på hvordan dette oppdraget berører høyere musikkutdanning, både i Norge og internasjonalt.

Spørsmål som stilles er blant annet: Hvilke utfordringer står vi overfor, praktisk, etisk, relasjonelt, emosjonelt, organisatorisk og utdanningspolitisk? Hvilket ansvar har vi, i relasjoner der vi ofte blir tillagt stor makt av den omverdenen vi ønsker å være i dialog med? Hvilke muligheter bringer slik dialog med tanke på fag- og studiefornyelse, faglig og menneskelig berikelse, og en tydeligere og dypere forankring i den virkeligheten vi er en del av?

Gjennom åtte kapitler besvares disse spørsmålene med utgangspunkt i eksempler fra musikkutdanningsinstitusjonenes ulike delfelt. Dette gjøres både fra et overordnet perspektiv, ved å diskutere hva relasjonen mellom samfunnet og høyere musikkutdanning kan eller bør være og hvilken funksjon aktivt politisk arbeid kan ha i en slik sammenheng, og på et nivå mer preget av nærlesning, der de spesifikke relasjonene som utforskes blant annet gjelder forholdet mellom jazz og demokrati, den norske kirke og musikkopplæring, og høyere musikkutdanning og #metoo. Med denne antologien ønsker vi å bidra til en debatt om hva høyere musikkutdanning er, bør og skal være.

Boken er fagfellevurdert og inngår i skriftserien fra CERM.

Artiklene i boken:
Educational landscapes and the vision of culture for all: Alexandra Kertz-Welzel.
Seksuell trakassering i høyere musikkutdanning i lys av #metoo: Sigrid Røyseng.
Everyone's music? Explorations of the democratic ideal in jazz and improvised music: Corey Mwamba & Guro Gravem Johansen.
«Den som i dag utdanner seg til musikklærer må samtidig skolere seg som fagpolitiker» - om profesjonsutøvelse i spennet mellom fag, pedagogikk og politikk: Signe Kalsnes.
Kantoren - en «hemmelig» musikkpedagog? Kirkemusikeres tanker om mu

Bokdetaljer

Forlag Norges musikkhøgskole

Utgivelsesår 2021

Format Heftet

ISBN13 9788278532881

EAN 9788278532881

Serier NMH-publikasjoner (2021:2) Utdanningsforskning i musikk (Vol.3)

Språk Bokmål Flerspråklig Engelsk

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket