Verden hvorhen?

Aquarius 1996 Heftet

Boka tar utgangspunkt i verdens problemer som arbeidsledighet, fattigdom, miljøbelastninger, befolkningseksplosjon, de økonomiske og økologiske flyktningene etc. Til tross for teknologiske fremskritt er mange problemer uløste. Forfatteren analyserer årsakssammenhenger og skisserer en strategi for å snu utviklingen. Har litteraturliste.

Boka «Verden hvorhen?» er en bredt anlagt analyse hvor samspillet mellom menneskene, naturen og økonomien er i fokus. Ut fra forståelsen av dette samspillet, skisseres en strategi for å snu utviklingen. Boka inspirerer og gir impulser til egen refleksjon og meningsutveksling.
«Verden hvorhen?» inneholder følgende kapitler: 1 Verden hvor hen? 2 Analyse, forståelse og handling. 3 En visjon for vår felles framtid. 4 Visjonens praktiske virkelighet. 5 Problemene vi står overfor. 6 Strategi for en bedre utvikling. 7 Justering av det økonomiske systemet. 8 Hvordan ta vare på naturen? 9 Andre tiltak.

Boka inngår i trilogien (som kan lese hver for seg):
Verden hvor hen
Underveis - Langs erkjennelsens grenseland
Kan vitenskap og religion forenes?

Sagt om Johan Lems trilogi:
Kunnskap, forståelse, innsikt og erkjennelse er nødvendig både for den enkelte, samfunnet og menneskeheten. Lems bøker er utvilsomt et vik.tig bidrag til den tverrfaglige erkjennelse som er nødvendig for at menneskeheten skal overleve. Lems bøker er også en oppdagelsesreise i et søkende menneskes egen erkjennelse.

Forlag Aquarius

Utgivelsesår 1996