Vekst i det vanskelige

utsatte barns liv og fortellinger

av (redaktør) og Hanne Johnsen (illustratør).

Gyldendal akademisk 2013 Innbundet

En gripende dokumentar om barneskjebner.

Hanne Johnsen har fotografert og intervjuet utsatte barn og unge, og noen av disse har hun fulgt i fire år. Barna deler sine erfaringer og hardt ervervede kunnskaper om frykt, vold, rus og omsorgssvikt, men også sin opplevelse av utvikling, mestring og håp.
"Denne boka handler om hvordan vi skal sikre gode oppvekstvilkår og ikke minst fange opp dem som faller utenfor det sikkerhetsnettet samfunnet har vevet i håp om å sikre dem velferd og trygghet. Hanne Johnsens bok gir innblikk i barneskjebner som berører leserne. Barna forteller henne tillitsfullt om sine liv ? både i fortid og i nåtid. Men viktigst av alt: De formidler den framtiden de drømmer om".
? Fra forord av Thorvald Stoltenberg
Ved bruk av foto og intervjuer har Johnsen laget en gripende dokumentar, som ligger til grunn for fagkapitlene. Disse er skrevet av psykologer, psykiatere, sosionomer og andre som har jobbet med og forsket på utsatte barn.
Fagkapitlene er skrevet av: Pål Christian Bergstrøm, Jelena Botsjarova, Are Evang, Anna Margrete Flåm, Jelena Grigorenko, Igor Grigovitsj, Ulrika Håkansson, Kari Killén, Øyvind Kvello, Natalija Rybatsjek, Kirsten Sandberg og Haldor Øvreeide.
Med boken følger noen av intervjuene som «kortfilmer», det vil si at man kan høre dem med (skriftlig) oversettelse. De finnes på nettstedet www.gyldendal.no/vekst-i-det-vanskelige. For å se filmene må man kjøpe boken, som inneholder en engangskode,.for deretter å.registrere seg på nettstedet.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205423190

EAN 9788205423190

Når barn utsettes for vold, overgrep eller omsorgssvikt, er psykisk skade alltid et faktum. Dette etterlater seg spor i barnet for resten av livet. Derfor er det så viktig at vi er observante. Det er ikke bare blødninger, blåmerker og andre tegn på fysisk vold som kan indikere mishandling. Om et barn er nedtrykt, spiser lite og ikke har ordentlige klær, må det legges merke til og vekke vår interesse. Og vi må ikke glemme at barn av mange årsaker ( skam, frykt, manglende forståelse) vil skjerme familiene sine og skjule det de blir utsatt for hjemme.

Det som ikke knekker deg, styrker deg.

Det er stor forskjell på om barn møter motgang alene, kontra det å ha støtte og beskyttelse fra omsorgspersoner det har tillit til.

For mange, ikke minst i våre vestlige land, blir barnets omsorgsmessige skuffelser ofte skjult i diagnoser som individualiserer problemene til barnet og øker risikoen for at det får en fremtid som avviker og varig avhengig. Diagnoser og liknende atferdsmessig kategorisering av barn kan bidra til en marginalisering som skjuler omsorgssvikt.

Når måten barnet blir møtt på er avhengig av foreldrenes indre tilstand og i liten grad har å gjøre med hva barnet gjør, og i enda mindre grad med hvordan barnet har det inni seg , vil integreringen av barnets indre og ytre være mangelfull. Egne følelser er underordnet og betyr ingenting - det blir tomt. Når det er tomt og innholdsløst, blir verden skummel og uforutsigbar.