Vekst

helsefremmande arbeid : vg2 barne- og ungdomsarbeidarfag

av (forfatter), Hilde Lindemann Andressen (forfatter), Åshild Woldstad (forfatter), Kristin Molstad Andresen (forfatter) og Camilla Engh (forfatter).

Damm 2007 Heftet

Vekst Helsefremmende arbeid dekker alle kompetansemålene i programfaget helsefremmende arbeid i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Her får elevene kunnskap om hvordan de kan stimulere den psykiske og fysiske helsen hos barn og unge.

I Helsefremmende arbeid får eleven kunnskap om hvordan den psykiske og fysiske utviklingen hos barn og unge kan stimuleres. En barne- og ungdomsarbeider skal kunne veilede barn og unge til å ta ansvar for sitt eget liv, og boka utfordrer eleven til å vurdere seg selv som rollemodell for barn og unge. Boka gir et godt grunnlag for å arbeide pedagogisk med de mange og varierte temaene som hører til innen psykisk og fysisk helsevern. Læreverket har mange forslag til forebyggende tiltak som kan skape gode lærings- og oppvekstmiljøer.

Læreverket tar for seg følgende temaer:

et helhetlig syn på helse

fysisk aktivitet og kosthold

kriminalitet

mobbing og rasisme

HMS-arbeid og

førstehjelp

Boka gir et godt grunnlag for å jobbe med disse temaene i en pedagogisk sammenheng.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2007