Veiviseren

en håndbok for foreldre med barn i skolen

av (forfatter), Svein Liane (forfatter) og Thore Hansen (illustratør).

Portal 2009 Heftet

Med denne boken ønsker forfatterne å gjøre det lettere for foreldre å forstå skolen slik den er i dag. I boken står det blant annet om følgende tema: Hvordan er skolen bygget opp? Hvordan kan jeg få kontakt med lærerne? Når bør jeg ta kontakt med skolen? Hva betyr alle faguttrykkene lærerne bruker? Hvilke rettigheter har barnet mitt og jeg som forelder? Hva gjør jeg når jeg møter uforutsette og utfordrende ting i skolen? Hvordan går jeg fram når barnet mitt møter vanskeligheter? Hvilket hjelpeapparat finnes i tillegg til skolens eget? Boken er lettfattelig skrevet, og er like aktuell enten du har barn i 1. eller 10. klasse.

Dette er boken for deg som er eller ønsker å være engasjert i foreldrearbeid på skolen. Den vil ha spesiell appell til deg som sitter i foreldrenes arbeidsutvalg (FAU), bidrar som klassekontakt, eller er opptatt av å være en god støttespiller for ditt barn gjennom de 10 årene det går i grunnskolen. Skolen er annerledes i dag enn da vi som nå er foreldre gikk på skolen. Som foreldre kan vi bli usikre når vi ikke forstår begrepene som brukes eller ikke kjenner til hvilke rettigheter barna har. Med denne boken ønsker forfatterne å gjøre det lettere å forstå skolen. En slik forståelse vil skape trygghet når du engasjerer deg i barnas skolehverdag. I boken står det blant annet om følgende tema: Hvordan er skole bygget opp? Hvordan kan jeg få kontakt med lærerne? Når bør jeg ta kontakt med skolen? Hva betyr alle faguttrykkene lærerne bruker? Hvilke rettigheter har barnet mitt og jeg som forelder? Hva gjør jeg når jeg møter uforutsette og utfordrende ting i skolen? Hvordan går jeg frem når barnet mitt møter vanskeligheter? Hvilket hjelpeapparat finnes i tillegg til skolens eget? Boken er lettfattelig skrevet, og er like aktuell om du har barn i 1. eller 10. klasse. Forfatterne har arbeidet som lærere, sosiallærere og spesialpedagogiske veiledere i over 30 år og har blitt brukt som ressurspersoner både ved Universitetet i Oslo og Høgskolen i Østfold. Boken kan kjøpes i bokhandelen. Dersom dere ønsker å kjøpe 10 bøker eller mer, kan dere henvende dere direkte til forlaget (post@portalforlag.no), og dere vil bare betale kr. 130,- per bok + frakt.

Forlag Portal

Utgivelsesår 2009