Omtale fra forlaget
Denne boka handler om veiledning i høyere utdanning i lys av et forskningsetisk perspektiv. Forfatteren bruker teoretiske innganger, empirisk forskning og casebeskrivelser for å vise hvordan forskningsetiske retningslinjer kan styrke læringsfremmende veiledning og forskningsetikken. Veiledning i høyere utdanning skal på den ene siden hjelpe kandidaten med å fremstille et produkt som holder mål, og på den andre siden bidra til læring. Ansvaret for at en veiledning mellom en kandidat og en veileder skal bli god, kan imidlertid ikke legges på den enkelte veileder alene, men må deles mellom kandidat, veileder, det kollegiale og det institusjonelle nivået. Forfatteren viser at ansvarlig veiledning bygger på fire prinsipper: pålitelighet, ærlighet, respekt og ansvarlighet. Veiledning i høyere utdanning er et godt utgangspunkt for å diskutere og reflektere over hva forskningsetikk betyr for forskning og forskningsveiledning i praksis. Boka passer for veiledere og studenter i høyere utdanning, men også for ledere i utdanningsinstitusjoner som har ansvar for forskningsetikk og veiledning.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2025
Format Heftet
ISBN13 9788202819767
EAN 9788202819767
Språk Bokmål
Sider 150
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket